SPAAR- EN LEENGILDEN VAN GROOT LUMMEN

De huidige KBC Bank (+verzekeraar) is een fusie ontstaan in 1998 tussen twee banken: de Kredietbank en de Cera.

De naam Cera bank was oorspronkelijk een spaar- en leengilde (later Raïffeisenkas genoemd) die op het einde van 19de eeuw ontstond door het initiatief van E.H. Jan Ferdinand Mellaerts, pastoor te Rillaar. Praktisch in elke stad, dorp parochie/gehucht was deze gilde actief. De bestuursleden van deze gilden waren meestal vooraanstaanden uit de gemeente uit de plaatselijke bevolking, doch ook en voornamelijk leden van de Boerengilde.

De Spaar- en Leengilde van Meldert werd gesticht op 14 oktober 1895 met volgende bestuursleden:

Gerardus Sneyers, Augst Arrazola de Onate, Henri Paemen, Casimir Aerts en LeoKenis.

De Spaar- en Leengilde van Linkhout werd opgericht op 29 maart 1904 met volgende bestuursleden: Calixte Oversteyns, Cesar Vaes,  Ferdinand Carmans, H. Jacobs.

De Spaar- en Leengilde van Lummen werd opgericht op 3 januari 1909 met volgende bestuurleden: Eustachius Bijnens, G.Peeters, Karel Thiels, F. Mees, J. Dierix, C. Frederx, S. Ceyssens, F. Carremans.

De Spaar- en Leengilde van Genenbos werd opgericht op 3 oktober 1920 met volgende bestuursleden: Frans Weyens, Jozef Theunis, G. Van Inbroeckx.

Hieronder een foto van de Boerengilde van Lummen tijdens een samenkomst te Leuven in 1928.

Op de eerste rij, derde van rechts Karels Thiels (foto: Kadoc-Leuven)