Kermis affiche uit augustus 1914

Allicht de laatste overgebleven kermisaffiche uit het memorabele oorlogsjaar 1914.

Dat er toen al wat vermakelijkheden waren tijdens deze driedaagse halfoogstkermis kon je lezen tijdens de tentoonstelling in Oosterhof op 18 en 19 oktober 2008.

Zoals de wielerwedstrijd voor beginnelingen met voor die tijd een behoorlijk hoog bedrag aan prijzen. Maar dan moest wel eerst het volgende traject worden afgelegd:

Lummen, Zwarten Ring, Beeringen, Lummen, Herck-de-Stad, Kermpt, Lummen, Zwarten Ring, Beeringen, Lummen, Herck-de-Stad, Kermpt, Lummen.

Ook een veemarkt, een concert,prijsschieting met handboog en ons aller gekend vuurwerk stonden op het programma. Alles werd uitgesmeerd over drie kermisdagen, maar spijtig genoeg viel de kermis en het vuurwerk wegens de oorlog in het water.   Maar op dinsdag 18 augustus organiseerden de Duitsers hun vuurwerk. Ze staken meer dan zestig huizen in het centrum van Lummen en daarbuiten in brand en laconiek reageerden ze met de woorden :”Nu heb je echt vuurwerk”.

In totaal werden 74 families getroffen.